1950-ben
új lelkész került a gyülekezet élére Maróti János személyében. Maróti János
pilisi származású, szlovák nyelven jól beszélő, kiváló énekhangú lelkész volt.
A választáskor 4 jelölt közül a gyülekezet nagy többségben őt részesítette
előnyben. A cserkészvezetésben és a tábori lelkészi szolgálatban is jártas
volt. Néhány pilisen eltöltött segédlelkészi év után pályázta meg az acsai
állást.
Az
1950-es év nemcsak az egyházi iskolák államosítása miatt volt gyászos, hanem
ekkor vált nyilvánvalóvá az a rákosista politika, amely nyíltan az egyházak
lassú elsorvasztására törekedett. A lelki munkát a templom falain belülre
kényszerítették, és különböző retorziókkal próbálták ráenni a híveket arra,
hogy hitüket megtagadják, de legalább is „lelki gettóba” vonuljanak. Acsán
mivel kevés állami munkahely volt, ezek elvesztésével nem tudták a népet
megfélemlíteni, a TSZ-ből pedig nem bocsáthatták el a tagokat pusztán vallási
meggyőződésük alapján. Ezért az anyakönyvek tanúsága szerint a kazuális
alkalmak az 1950-es években nemhogy csökkentek volna, de lassú emelkedést
mutattak. A keresztelések, esketések minden újszülöttnél illetve ifjú párnál
megtörténtek, és a temetések is kettő-három kivételtől eltekintve egyházi
szertartás mellett folytak. A tanácsi vezetők és a helyi pártvezetők
természetesen kötelességüknek tartották az esemény résztvevőit figyelmeztetni.
De hatásos következményeket nem tudtak érvényesíteni. Például egy termelő szövetkezetben
dolgozó parasztasszony se feljebb se lejjebb nem kerülhetett semmiféle
ranglétrán attól függően, hogy ezeknek a figyelmeztetéseknek engedett vagy nem.
Ahogyan ez az ország más területein is megtörtént, az iskolázottabb,
érettségizett, esetleg főiskolát, egyetemet végzett személy viszont munkát nem
talált faluhelyen, ezért leginkább elköltözött, vagy helyben maradva városi
munkahelyen vállalt állást. A városi munkahelyek azonban kevésbé tudták nyomon
követni egy falun élő ember esetleges gyülekezeti hátterét.
Mégis
negatív hatással volt az egyház fejlődésétre ez a négy évtized, mert ezalatt
nem egy, hanem két nemzedék nőtt fel olyan ideológiai hatás alatt, amely az
egyház számára kedvezőtlen volt. 1950-ig egy felnövekvő falusi gyermeket
nagyjából három fő nevelő hatás ért: az első a család, a második az iskola, a
harmadik pedig az egyház nevelő szerepe. Mivel a családok tradicionálisan
vallásosak voltak és az ún. „Tranoscius-kegyességet” gyakorolták, a gyermek
hitbeli nevelése már a családi alapokból kiindulva biztosított volt. Az iskola
mivel ugyancsak egyházi kézben volt, tanítói pedig meggyőződéses hitvalló
emberek, szintén azonos irányban nevelték a gyermekeket a családdal. Mindezek
fölött állt az egyház a maga megfelelő tekintélyével és súlyával, amely
ugyancsak azonos értékrend szerint hirdette az igét. Így elmondható, hogy 1950
előtt nagyjából egységes életszemléletet, értékrendet és világlátást kaptak a
felnövekvő nemzedékek. Ez a helyzet változott meg 1950 után.
A falusi családok az erőltetett Tsz-esítés miatt elveszítették
erős önfenntartó jellegüket, tervező képességüket és céltudatos felelősségüket.
Ennek következtében a négy évtized alatt fokozatos romlás állt be az erős
parasztcsaládok etikai értékrendjében, gerinces tartásukban és nem utolsó
sorban hitbeli elkötelezettségükben is. Szomorú dolog végignézni családok
százainak hanyatló értékrendjét, dekadenssé váló gondolkodását. Nagymértékben
látszik ez a családok széthullásának folyamatán. Míg 1950-ben a családok nagy
részében négy-öt nemzedék élt egy fedél alatt, 1990-re ez a szám kettő-háromra
apadt. A válások száma gyakorlatilag nulláról 50%-ra emelkedett. A faluban
maradó fiatalság 100%-ról 40-50%-ra esett vissza. A hagyományos földművelést,
állattenyésztést életformaként választó családok csaknem teljesen eltűntek. Az
egymással rokoni kapcsolatban lévő családok összetartása folyamatosan romlott,
bár teljesen nem tűnt el. Egy-egy házépítést, nagyobb mezőgazdasági munkát,
disznóölést, stb. ma is többször közösen végeznek. 1950-ben Acsára bevezették
az elektromos áramot, 1965-ben pedig a vezetékes ivóvizet. Ezzel párhuzamosan
megindult a háztartások gépesítése és az egyre kényelmesebb életmód utáni
hajsza. A felszabaduló idő ugyanakkor nem mindig járt együtt kulturális
igényességgel. A gyermekek már nem vettek részt a családi gazdaság művelésében,
ezért a hagyományos családfői felelősség érzetüket is elvesztették. Az
összejöveteleket, amelyek még jellemezték a falu életét (tollfosztás,
kukoricafosztás, fonás, stb.), 1990-re teljesen eltűntek. A fiatalság csoportos
szórakozási formái ugyancsak elhalványultak és a helyükbe lépő disco már
ugyancsak nem nevezhető kommunikációs formának. Elmondható tehát, hogy a
családok helyzete mintegy 300 évnyi statikus helyzete után gyökeresen negatív irányba
fordult.
Az iskola államosítása után egységesen szocialista értékrendű
tanmenet alapján folyt a tanítás. Ebből alapvetően kimaradt a keresztény
életszemlélet és gondolkodásmód elsajátítása. A tantárgyakat materiális alapon,
a természettudományokat pedig szigorúan empirikus alapon tanították, melybe
természetesen nem fért bele semmilyen magyarázat a végső okokra és
következményekre. „A lét meghatározza a tudatot” vagy „az anyag elsődleges a
szellemmel szemben” – az ilyen és ehhez hasonló elvi alapok gyökeres
ellentétben álltak az egyházi iskolák által több száz éven keresztül tanított
és gyakorolt ideológiával. Még ha a családok meg is próbáltak hagyományosan
vallásos szemléletet közvetíteni gyermekeik felé, az iskola ezt
megkérdőjelezte, sok esetben nevetségessé tette, és minden esetben igyekezett
felül írni a maga materialista szemléletével. Ilyen körülmények között nem
csoda tehát, ha a negyven év alatt felnövekvő nemzedékek az ún. „kettős
nevelés” terhe alatt az egyszerűbb megoldást választották, és nem a szüleik,
hanem kortársaik szelleméhez igazodtak. Hitbeli megerősödést saját
nemzedéküktől nem is kaphattak, hiszen az állam gondoskodott az esetleges
fiatal keresztény csoportosulások szigorú elkülönítéséről. Ehhez párosult a
’60-as évektől a ’90-es évekig egyre erősödő média, elsősorban a televízió
befolyása, amely ugyancsak tudatos keresztény mentes vagy keresztény ellenes
értékrendet sugárzott. A fiatalokkal itt is sikerült elhitetni, hogy a megelőző
nemzedékek hite fölött ugyanúgy eljárt az idő, mint a ló vontatta eke és a
vízhajtású malom fölött. Fiatalok nemzedékei kezdtek városi középiskolákba
járni, ahol ez a hatás még inkább érvényesült, a szülői kontroll pedig teljesen
megszűnt. Ma országos jelenség, hogy a gyülekezetekből pontosan az a 30-40
évfolyamnyi korosztály hiányzik, amelyik ezekben az években nőtt fel. Mivel a
pedagógusok nagy része is ennek a korosztálynak a „terméke”, gyors változás
ezen a téren a szocializmus elmúltával sem várható. Az iskola ezekben az
évtizedekben az egyházi ünnepek megünneplését mellőzte, vagy idegen tartalommal
igyekezett azokat feltölteni. Az állami ünnepek megünnepeltetése túl nagy kárt
nem okozott a gyermekek lelkében. A kisdobos, az úttörő és a KISZ mozgalom
Acsán is formális maradt.
Az egyház
gettóba szorított helyzete miatt elsősorban a saját életbenmaradására
törekedhetett. Az ige és a szentségek örök és állandó jellege az egyház
vezetőinek erőt adott ahhoz, hogy reménységgel tekintsenek a jövőre, azonban a
hagyományos értelemben vett misszióról a négy évtized alatt kénytelen volt
lemondani. Az acsai gyülekezet bár a negyven év alatt valóban visszaesés
tapasztalható, mégis megtartotta tradicionális jellegét. A népegyházi keretek
felbomlása erre a környékre vagy nem, vagy csak legyengítve jutott el. Például
a vasárnapi istentiszteleti látogatottság negyven év alatt körülbelül a felére
esett vissza, de az egyházközségi tagok száma gyakorlatilag nem változott. Az
egyház természetesen azt a nemzedéket érte el egyre nehezebben, amely az előbb
említett okok miatt leginkább sérült. A ’40-es évek ún. konferenciázó
nemzedékének lendülete még évtizedekig tartott, ugyancsak a szlovák kegyesség
családon belüli megnyilvánulásai az idősebb nemzedék részéről erősek voltak, és
ezért érdekes módon a szlovák identitás elmaradása és a paraszti identitás
elmaradása nem befolyásolta a keresztény önazonosság-tudatot. A templomból
elmaradt a népviselet és a szlovák szó, de nem maradt el az igény a tartalom
befogadására. Parókiaépítés
Már a 70-es évek végén
felvetődött egy új parókia építésének gondolata. Ezt indokolttá tette az a
tény, hogy a régi parókia 1840 körül épült, melynek méretei igen tekintélyesek,
mintegy 250 négyzetméter alapterületű. A falak vastagsága 70-és 90 cm között változik.
Különösen a nyugati és az északi fal a talajnedvességet magába szívja így
állandóan nedves, egészségtelen. Igaz, hogy a ház hőszigetelése kiváló, de
elrendezése a mai kor követelményeinek nem felel meg. A vizes-blokk részei is
igen kezdetlegesek és elavultak. A gyülekezet vezetősége úgy ítélte meg, hogy
ebben az időben a gyülekezetnek van elég anyagi, lelki és fizikai ereje ahhoz,
hogy új parókiát építsen. Hozzájárult még a terv megszületéséhez az, hogy a
szomszédos falvakban is (Csőváron evangélikus és Püspökhatvanban katolikus) új
lelkészlakás épült. Maróti János azonban számítva arra, hogy néhány éven belül
nyugdíjba megy, már nem akart belekezdeni az építkezésbe. Azt szerette volna,
hogy a majdani új lelkész elgondolása és ízlése szerint épüljön az épület. Ez
az elgondolás Káldy Zoltán püspökig is eljutott, aki Mekis Ádám segédlelkészi
kinevezésekor közölte vele, hogy az új parókia építésének lebonyolításával is
megbízza.
Az épület tervezésével
Kálmán Ernő debreceni építészmérnököt bízták meg, aki a tervrajzot helyszíni
szemle után 1984 februárjában elkészítette. Ezt a tervrajzot a szükséges
engedélyezésekre el kellett küldeni a helyi szakhatósághoz, az Állami
Egyházügyi Hivatalba, valamint az Országos Egyház Építési Bizottságához. Addig,
amíg a jóváhagyások meg nem érkeztek a gyülekezet lebontotta a régi gazdasági
épületeket, amelyek egy része (istálló, fáskamra) életveszélyes állapotban
voltak. Ez a munka nem került pénzébe a gyülekezetnek, hiszen a gyülekezeti
tagok végezték, a bontás és a tereprendezés pedig nem anyagigényes. A
presbitérium úgy határozott, hogy a régi parókiát nem bontja le még az új
parókia elkészülte után sem, hanem majd valamilyen formában gyülekezeti termet
fog kialakítani a régi parókia épületében. Megjegyzendő, hogy mivel gyülekezeti
terem nem volt, a biblia-órákat, presbiteri gyűléseket,
gyermek-istentiszteleteket, konfirmációi oktatást egy régi konyhában tartották.
Ezt az 5x5 m-es helyiséget "Belmissziói Terem"-nek nevezték.
A presbitérium elképzelései
két főbb ponton nem egyeztek meg a tervező mérnök elképzeléseivel. Az első az
új parókia épületének elhelyezése a telken belül. A mérnök a régi parókia
"folytatásaként" tervezte meg az újat, a két épület között mindössze
egy méter távolságot hagyva. A gyülekezet viszont az új parókiát kihelyezte
volna az utcai kerítés vonalába. A lelkésznek sikerült a gyülekezetet
meggyőznie arról, hogy a kerítés vonalától mintegy 12 m-rel beljebb
elhelyezkedő épületre sokkal jobb a rálátás, mintha a szűk utca vonalába
kihelyeznénk. A másik lényegi különbség
a két elképzelés között a következő volt:
a mérnök 3 szintesre tervezte az épületet (pince-szint, föld-szint, és
padlástér-beépítés) A pince-szint
valóságosan a föld szintje alá került volna, és az épület teljesen alá lett
volna pincézve. Itt helyezkedett volna el a garázs a széntároló, a kazánház,
élelmiszerraktár és egyéb tároló kamrák. A presbitérium azonban egyhangúlag
kijelentette, hogy "egy centit sem hajlandók a föld alá menni".
Szerintük mindez megvalósítható úgy is, hogy az egész épületet mintegy két-két
és fél méterrel fölemelik, és a tervrajzon szereplő minden szint eggyel följebb
kerül. Ebben az esetben a parókia lakó-szintjére mintegy 20 lépcsőn kellett
volna fölmenni. Ebbe sem a mérnök, sem a lelkész nem egyeztek bele, ezért az a
kompromisszum született, hogy a pince-szint teljesen kimarad a kazánház
kivételével. Így a parókia lakó-szintje marad az eredeti tervnek megfelelő
magasságban.
1984 őszén megtörtént az
alapok kiásása és betonozása. A munkálatokat a gyülekezet felügyelője Klbacs
Mihály irányította. Ő egy nagy tekintélyű, egyházát szívből szerető, régi,
jómódú parasztcsaládnak a sarja. Apja hosszú ideig a község bírája. Családjukat
a szocializmus megnyomorította, de emberi tartásukból semmit nem vesztettek.
Klbacs felügyelő 1983-ban ment a Tsz-től nyugdíjba, ettől kezdve minden erejét
az új parókia építésének szervezésére fordította. A terv megvalósításához sok
munkára és sok pénzre volt szükség. Minden felnőtt evangélikustól két
ledolgozandó munkanap felajánlását kértük. Ezen kívül pénzbeli adakozásra
kértük a híveket, minden felnőtt evangélikustól 4000 Ft felajánlást vártunk, amelyet 4 részletben, 3 év alatt
kellett befizetni. (4000 Ft akkori értéken körülbelül egy gyári munkás egy havi
keresete) A tervek szerint így volt fedezhető a 2 és fél millió forint
anyag-költség, valamint azok a szakmunka-díjak, amelyeket a gyülekezet tagjai
nem tudtak saját maguk megoldani.
A kőműves munkákat Gimesi Mihály
és Singely Mihály acsai presbiterek, kőművesek irányították, de még másik öt
acsai és egy galgagyörki kőműves is részt vett a munkákban. Az ács munkát
Havjár Pál és Proksza Mihály erdőkürti ácsok irányították. A "társadalmi
munkák" megszervezése a felügyelőn kívül Kollár Pál gondnok, valamint
Varga Pál és Nemecz Pál egyházfik feladata is volt. Ők gondoskodtak arról, hogy
egy-egy munkanapon a megfelelő létszám a kőművesek rendelkezésére álljon. A
munkákban részt vett személyekről pontos kimutatást vezettek. Az adományokat a
lelkészi hivatalba hozták be a hívek, amelyeket a vasárnapi istentiszteleten a
hirdetések keretében a lelkész név szerint felolvasott. Az épület 1985 végére
tető alá került. Az átadást 1986 októberére tervezték.
Idő
közben, 84 tavaszán Káldy püspök a rendelkezése alatt álló segédlelkészt át
kívánta helyezni a pécsi gyülekezetbe, de amikor a tudomására jutott, hogy a
lelkész vezetésével a parókia építkezése megkezdődött, ettől a szándékától
eltekintett. 1984 nyarán a Lutheránus Világszövetség nagygyűlése Budapesten
került megrendezésre. Ezt megelőzően ifjúsági konferenciát tartottak, ami a
naggyűlés mintegy főpróbájának volt tekinthető. Ennek az LVSz-ifjúsági
konferenciának résztvevői közül 4 fiatal látogatott el Acsára az egyik vasárnap.
Két indiai, egy német, valamint egy újvidéki fiatal érkezett a gyülekezetbe és
köszöntést mondott. Ezt követte három hét múlva a LVSz felnőtt gyűlése. A
gyülekezet küldöttsége, mintegy 40 fő vehetett rész a Budapest Sportcsarnokban
megrendezésre kerülő nyitó istentiszteleten. A 40 fő kiválasztásában nagy
szerepet játszott az, hogy az illető milyen mértékben vette ki részét, illetve
anyagi erejét a parókia építésében. A nagygyűlés egyik estéjén a „Magyarországi
Evangélikus Egyház Bemutatkozik” című programon 12 népviseletbe öltözött acsai
fiatalasszony emelte az est fényét.
Ugyanezen a héten a ZDF
német televíziós társaság mintegy 20 perces dokumentumfilmet forgatott Acsán a
gyülekezet életéről, és a lelkészcsalád hétköznapjairól. Ezt a filmet a rá következő
héten Nyugat-Németországban bemutatták. A nagygyűlés rendezőinek az az ötlete
támadt, hogy a kéthetes konferencia közepén, vasárnap valamennyi résztvevő
valamelyik magyar evangélikus gyülekezetbe ellátogat, és részt vesz a helyi
istentiszteleten. Acsára 2 svéd püspök, egy USA-beli teológiai professzor, és
egy német lelkész érkezett látogatóba, közülük az egyik svéd püspök Sven
Halström igehirdetéssel szolgált. A LVSz nagygyűlésének záró-alkalmára
ugyancsak 40 fő utazott Acsáról. Ez a naggyűlés komoly fellendülést, lelki
felpezsdülést jelentett a gyülekezetek életében.
1985
végén Káldy püspök megbetegedett, majd 1987 májusában meghalt. Ő a
Lelkészképesítő Bizottság elnöke is volt és ezt a bizottságot már több éve nem
hívta össze. A tervek szerint 1986 tavaszán 3-4 évfolyamnyi segédlelkész
vizsgázhatott volna. Ezt a vizsgáztató bizottságot végül Sólyom Károly
püspökhelyettes hívta össze, amelyen a gyülekezet segédlelkésze, Mekis Ádám is
sikeres vizsgát tett és ezáltal megválaszthatóvá és beiktathatóvá vált.
Keveházy László pilisi esperes kiszállt a gyülekezetbe és a lelkészválasztást
előkészítő presbiteri gyűlést tartott. A presbitérium egyhangúan úgy
határozott, hogy a gyülekezeti lelkészi állásba az eddigi segédlelkészt, Mekis
Ádámot hívják meg. A díjlevelet összeállították, amelyet Mekis Ádám elfogadott.
1986. október 5-én a lelkészválasztó közgyűlés is így határozott. Ezen az
istentiszteleten Keveházy László szolgált és megkeresztelte a lelkész második
gyermekét, Pétert. A lelkésziktatást 1986. október 19-re, szombat délután 2
órára tűzték ki. Az időközben elkészült
új parókia felszentelésének is ez lett a tervezett időpontja.
A beiktató istentiszteleten Keveházy
László hangsúlyozta, hogy a három segédlelkészi év alatt a gyülekezet és a
segédlelkész összecsiszolódott, egymást megkedvelte, és ezért hosszú távon is
gyümölcsöző lehet a kapcsolatuk. A gyülekezet szeretetének további jele, hogy a
parókiát a lelkész ízlésének megfelelően és kéréseit figyelembe véve építették
fel. Elmondta továbbá, hogy új fejezet induló a gyülekezet történetében, mivel
egyszerre történik a lelkész beiktatása és az új lelkész felszentelése. Az
iktatáson 32 Luther-kabátba öltözött lelkész vett részt, melyek közül 13
köszöntést is mondott. A zsúfolásig megtelt templomból a gyülekezet levonult a
parókia épülethez, ahol jelképes kulcsátadás történt ugyancsak Keveházy esperes
áldásával. A gyülekezet pincétől padlásig bejárta az új épületet, és
megelégedéssel vette tudomásul az új parókia jó minőségét, tágasságát. Az új
parókia épületében, valamint az udvaron felállított sátorban bőséges
szeretetvendégség várta a résztvevőket.