Az 1950-ik év szomorú abban a tekintetben is, hogy
lezárult az iskolák államosítása és jún. 30-ig minden egyházi kántortanítónak
vissza kellett adni egyházi megbízását. Ez gyakorlatilag azt jelentette, hogy a
kántortanítókat csak abban az esetben vette át az immár állami iskola tanítói
állásba, ha minden nemű egyházi funkciójukról – így például kántori állásukról
is – lemondtak. Acsán ekkor már két épületben folyt a tanítás, a Kossuth u. 99.
szám alatti épületben Nádasdy Ottó tanított, a Kossuth u. 66. szám alatti
épületben Malik Ferenc tanított. Mindkét tanító vállalta az állami
feltételeket, így egyházi funkciójuk megszűnt. Az állami törvények értelmében
az államosított földterületek és épületek után a lelkész ún. congrua-t kapott,
amely Acsán meghaladta a lelkész fizetésének a felét.
Az állami iskolákban csoportonként heti két
hittanórát engedélyeztek, és meghatározták a csoportok minimális létszámát.
Ugyancsak az állami törvények szerint ha a hitoktató óraszáma meghaladta a heti
nyolc órát, óradíj felvételére is jogosulttá vált, amit azonban 1990-ig egyszer
sem fizettek ki. A hitoktatást külön beiratkozásnak kellett megelőznie, amelyet
a mindenkori iskolaigazgató vagy megbízottja végzett. Ezek a hittan beíratások
Acsán sem zajlottak simán, a páért nyomása alatt álló igazgatók kötelesek
voltak minden szülőt lebeszélni a beíratásról, esetleges szankciókat is
kilátásba helyezve. Fontos tény, hogy a szülőket a lelkész erre felkészítette,
fölhívva a figyelmet, hogyha egységesen beíratják gyermekeiket, akkor a
szankciókat nem tudják foganatosítani. A TSZ tagokat a tagságból való
elbocsátással nem tudták megfenyegetni, mivel a szövetkezet részesei voltak
bevitt földjeik által, de a különböző funkcionáriusokat és közalkalmazottakat
jobban kézben tudták tartani. Így előfordult, hogy néhány pedagógus vagy egyéb
vezető beosztású tisztségviselő a gyermekét nem íratta be hittanra, de ezek a
gyermekek is részt vettek a hittan órákon sorszám nélkül. Többszöri állami
ellenőrzés miatt az igazgatót kötelezték arra, hogy a hittanórákon a gyermekek
létszámát ellenőrizze.
A lelkésznek minden évben hitoktatási engedélyt
kellett kérnie az Állami Egyházügyi Hivatal megyei kirendeltségén. Ezt az
engedélyt minden esetben megadták Maróti János lelkésznek és Mekis Ádámnak is.
Néhány esetben az engedélyt személyesen adták át berendelve a lelkészt az
Egyházügyi Hivatalba, és így alkalmat találva egy kis elbeszélgetésre. Mindent
egybefoglalva a szocializmus négy évtizede alatt az evangélikusságnak ebben a
gócában (Észak-Pest megye, Nógrád megye) a hittanra beíratott gyermekek a
megkeresztelkedetteknek csaknem 100%-át tették ki, de a 90%-ot mindig
meghaladták. A nehezített körülmények, például az órarenden kívül elhelyezett
hittanórák, szűkös tantermek, fűtetlen rosszul világított helyiségek
nehezítették ugyan a munkát, de sem a lelkészt, sem a beíratottakat nem
tántorították el.
Ugyancsak akadozott a tankönyvellátás is, és mivel az
egyház 1950 után hittankönyvet már nem, vagy csak alig adhatott ki, ezért az
iskolai hittan fő tankönyveivé a Biblia, az Énekeskönyv és Luther: Kis Káté-ja
váltak. Ugyancsak megszűntek a tanmenetek, és a lelkész szabad belátására volt
bízva, hogy mit tart fontosnak megtanítani. Acsán Maróti János lelkész
összeállított egy hittan törzsanyagot, amelyet nyolcadik osztály végéig a
gyermekekkel elsajátíttatott. Ebbe beletartozott az Énekeskönyv teljes anyaga,
minden ének első versszakának fejből való ismerete, a Biblia könyvei közül
Mózes első és második könyve, valamint az evangéliumok teljes anyagának
ismerete, különös tekintettel a passió történetre, memoriter anyagként a Hegyi
Beszéd, a Kis Káté, illetve mintegy kétszáz „aranymondás”. Egyháztörténetből a
reformáció történetének részletes ismertetése, egyházismeretből a liturgia
elemei és az egyházi ünnepek tartoztak a tananyagba. Ezen a tanmeneten Maróti
János harminc éven át nem változtatott, majd 1983 után az idekerült lelkész
sem.
További sajnálatos hatása a kántortanítók kiválásának
az lett, hogy a gyülekezet kántor nélkül maradt, így néhány éven keresztül a
gyülekezeti éneklést orgonajátékkal nem tudták kísérni. 1958-ban a kántorképzés
megindulásával néhány fiatalt a Fóti Kántorképző Intézetbe küldtek, ahol rövid
idő alatt egyszerű kíséretre megtanították őket. Acsán több fiatal is szolgát
egymást követően hosszabb-rövidebb ideig (Jakus Pál, Deszk János). Ezeket az
alkalmi kántorokat is folyamatos nyomás alatt tartotta a diktatúra, ezért
minden ellenszolgáltatás nélkül, szinte „titokban” kellett szolgálniuk.
Az istentiszteletek szlovák hagyomány szerinti
liturgiája igen gazdag és változatos volt. Az ötvenes években még a Tranoscius
énekeskönyvet használták, mivel a vasárnap délelőtti istentiszteletek nyelve
szlovák volt. 1950-től havonta két vasárnap délelőtt szlovák nyelvű, másik két
vasárnap délelőtt pedig magyar nyelvű volt az istentisztelet. A 60-as évek
elejétől tovább módosult az arány, és havonta már csak egy vasárnap délelőtti
istentisztelet volt szlovák nyelvű. 1963-tól minden vasárnap délelőtti
istentisztelet – a gyülekezet igénye szerint – magyar nyelven folyt. A szlovák
istentiszteletek vasárnap délutánra kerültek. Ezekbe a változtatásokba nehezen
törődtek bele az idősebbek, de a fiatalság igényeinek megfelelően és a
gyülekezet folyamatos fennmaradásának céljából lenyelték ezeket a
kellemetlenségeket. A magyar nyelvű istentiszteleteket a Szarvasi Evangélikus
Énekeskönyvből, majd rövid ideig a Békéscsabai Ev. Énekeskönyvből tartották, majd
áttértek az országosan használt az ún. „Dunántúli” énekeskönyvre. A liturgia is
ennek megfelelően sekélyesedett el, a teljesen végig énekelt istentisztelettől
a Dunántúli énekeskönyv igen szegény liturgiájáig. Hozzájárult ehhez Maróti
János szívinfarktusa, aki 1972 után nem tudott nagy fizikai igénybevételt
kívánó énekelt liturgiás istentiszteletet tartani.
A liturgiai helyzeten az 1982-benkiadott új,
Evangélikus Énekeskönyv változtatott. A kötelezően elrendelt könyvet mindenki
megvette, és egyelőre az addig ismert énekeket énekelték belőle addig, amíg a
gyülekezet megbarátkozott a kottás, nagyrészt átírt és lerövidített énekekkel.
Új énekek megtanítására közelgő nyugdíjazása miatt Maróti lelkész már nem
vállalkozott, illetve a kántorok képzettsége sem tette ezt lehetővé.
Mekis Ádám idekerülésével 1983-ban a helyzet megváltozott.
A presbitériummal jóváhagyatta, hogy minden istentisztelet után negyedórás ének
tanulás legyen a teljes gyülekezet részére. Ezzel a módszerrel, melyet ő maga
végzett, négy év alatt a gyülekezettel a teljes énekeskönyv anyagát
elsajátíttatta. 1984-től bevezette az új énekeskönyv 14. számú énekelt
liturgiáját, a szlovák hagyomány szerint, mely a gyülekezet nagy egyetértésével
találkozott. Néhány év múlva a teljes gyülekezet elsajátította a 15. számú
énekelt liturgiát, és így változatosabb lett a gyülekezet által ismert anyag. A
nagyünnepi úrvacsora osztások alkalmával ugyancsak a végigénekelt liturgikus
forma a mai napig megmaradt.