Az 1950 jún. 30-i állami törvény értelmében a
kántortanítóknak vagy le kellett mondaniuk egyházi tisztségükről, kántori
állásukról, vagy ha ezt nem tették, az állami iskolában tovább nem alkalmazták
őket. 1950-ben megtörtént Erdőkürtön is a katolikus és az evangélikus iskola
összevonása, az evangélikus iskola épületében, mivel ez akkoriban sokkal jobb
állapotú volt. Még abban az évben elkezdték az iskola kibővítését, hogy a
körülbelül 120 főre nőtt tanuló létszámot el tudják helyezni. Az evangélikus
kántortanító, Clementisz György azonban nem kívánt lemondani kántori
tisztségéről, ezért az állami iskola tanítói állásából azonnali hatállyal
elbocsátotta. Erdőkürtön egy - kitelepítés miatt üresen maradt - parasztházba
költözött, a gyülekezet pedig vállalta az igen puritán életmódot folytató
tanító eltartását. Ennek fejében ő minden egyházzal kapcsolatos szolgálatot
elvégzett, azaz minden vasárnap kétszer istentiszteletet tartott, melyeken az
acsai lelkész által jóváhagyott posztillákat olvasta fel. Az úrvacsora
szentségét nem szolgáltathatta ki, ezért a konfirmációi oktatást továbbra is az
acsai lelkész végezte, oly módon, hogy a konfirmandusok hetenként gyalog
átjártak Acsára tanulni. Az acsai lelkész kezdetben egy évben háromszor volt köteles
a kürti filiába átmenni és a nagyünnepek második napján úrvacsorai
istentiszteletet tartani. Ezen alkalmakkor a lelkész szállításáról a fília
kellett, hogy gondoskodjon.
Clementisz György nemcsak az istentiszteleteket
végezte, hanem az állami iskolában megbízott hitoktatóként működött,
bibliaórákat és ún. vallásos esteket szervezett, színdarabokat tanított be,
énekkart szervezett, ellátta az összes kazuális szolgálatot (keresztelt,
esketett, temetett), valamint végezte a hívek pásztorolását is. Ezzel az
erdőkürti gyülekezet minden lelki igényét messzemenően kielégítette, és 25 éves
munkálkodásának máig érezhető a hatása. Az ’50-es és ’60-as években az
egyháznak és ezen belül a gyülekezeteknek is legfőbb célja a túlélés volt,
amely a rendkívül nehéz politikai körülmények, és az egyházra gyakorolt nyomás
ellenére maradéktalanul sikerült. 1953-as évre az evangélikus hívek létszáma
meghaladta a 600 főt, és ezzel lélekszámának maximumát érte el. A ’60-as évek
közepétől a politika újra megkezdte a kistelepülések tudatos elsorvasztását.
Erdőkürtöt közigazgatási szempontból Kállóhoz csatolták, ott működött a tanács,
a TSz-központ, valamint az orvosi rendelő is. Megpróbálták az iskolát is a
kállóiba integrálni, azonban ez olyan ellenállásba ütközött, hogy a tanácsi
vezetők erről a szándékukról egyelőre lemondtak.
A községek
tudatos elsorvasztásának a leghatékonyabb módszere az volt, hogy építési
tilalmat rendeltek el, így a letelepedni kívánó fiatalok, vagy házaspárok nem
tudtak építési telekhez jutni, ezért ha házat akartak építeni, kénytelenek
voltak olyan helyre költözni, ahol ezt akadálytalanul megtehették. A ’60-as
évek közepétől megindult a fiatalok városba költözése. E célból elsősorban
Gödöllőt választották, ahol ekkor tömegesen és igen olcsón sok-sok utcányi
telket mértek ki. Gödöllőn ma is van két-három olyan utca, melyben nagyrészt
Erdőkürtről elszármazottak élnek. A település demográfiai mutatói így elkezdtek
romlani, a lakosság lélekszáma folyamatosan csökkent, ezzel együtt az
evangélikus gyülekezet lélekszáma is. 1980-ban már csak 420 evangélikus élt
itt, míg 2000-re a lélekszám 270-re zuhant. És ez sajnos Nógrád megye kis
falvainak többségében még rosszabbul alakult.
A tanácsi rendszer politikájához tartozott, hogy a
kistelepülésekre főként az Alföldről, és a Nyírségből cigány családokat
telepítettek be, melyek megjelenése megbontotta az addig egységes kulturális és
vallási szerkezetet. 2000-re Nógrád megye igen sok településén a cigányság
számaránya meghaladta az 50-60%-ot a településen belül, lényegesen meggyorsítva
ez által az őshonos lakosság fluktuációját. Erdőkürtön ez a folyamat nem
következett be, mivel egyetlen cigány családot sem telepítettek be.
További
jellemzője az erdőkürti helyzetnek az, hogy a római katolikus és az evangélikus
hívek nagyjából fele-fele arányban voltak és vannak jelen. Az ’50-es és ’60-as
évekre még igencsak jellemző volt az ökumenikus gondolat teljes hiánya, ezért
ritka volt a vegyesházasság és a reverzális is komoly problémát okozott a
családoknak. Nem voltak ritkák még a tettlegességig menő összetűzések sem. Már
az egyházak hivatalos álláspontja azokban az időkben is a békés egymás mellett
élés elve volt, az „alsó papság” szintjére ez nem mindig ért le. Egy-egy
gyülekezeti vezető hosszú évtizedekre rányomta a bélyegét az intoleráns
viselkedésre. Ugyanakkor ennek a gondolkodásmódnak egyik pozitív eredménye egy
bizonyos versenyszellem kialakulása, amely nem a másik letiprásában igyekezett
kitűnni, hanem abban, hogy lelki értelemben miként tudja felülmúlni a másikat.
Ennek a pozitív különbözőségnek volt jelentős képviselője Clementisz György.
Az
evangélikusok egységes és erős megjelenésére tehát mind a külső politikai
nyomás, mind a római katolikus tömb miatt szükség volt. Mivel Clementisz
Györgynek nem volt családja, minden idejét és energiáját erre fordította. A
gyermekek nevelésében igen szigorú volt, de a gyülekezet többi rétegétől is
színvonalas, minőségi munkát követelt meg. 1975-ben megromlott egészségi
állapota miatt a Budapest-Hűvösvölgyi szeretetotthonba vonult, ahol 1981-ben
bekövetkezett haláláig élt. Teste az edőkürti temetőben nyugszik. A
gyülekezetnek az a kívánsága, hogy a halottak napi temetői istentiszteletet
mindig az ő sírjánál kell tartani.
Az
acsai lelkész miután saját gépkocsival rendelkezett a ’70-es években már
havonta kétszer, 1975 után pedig minden vasárnap istentiszteletet tartott. Az
istentisztelet időpontját délutánra helyezte, ami a látogatottság jelentős
visszaeséséhez vezetett. 1983-ban az új segédlelkész odakerülésekor a
gyülekezet első kérése az volt, hogy a vasárnapi istentiszteletet reggel 9 órai
időpontra helyezzék. Ez a kérés viszonylag könnyen teljesíthető volt, mivel az
acsai istentisztelet 11 órakor kezdődött. Ugyancsak a gyülekezet kérése volt
gyermek-istentisztelet tartása minden vasárnap reggel nyolckor. Ígéretet
tettek, hogy amennyiben a lelkész ezt vállalja minden gyermeket elküldenek erre
az alkalomra. Ezt az ígéretüket a mai napig teljesítik. További igény volt a
gyülekezet részéről, hogy az alkalmak (az istentisztelet kivételével) ne a
fűtetlen templomban, hanem külön erre a célra épített gyülekezeti házban
legyenek. A gyülekezet presbitériuma 1981-ben gyülekezeti ház építését
határozta el. Ez egy mindössze 5x6 méter alapterületű, egyszerű kivitelezésű
ház, amely alkalmas lelkészi öltöző, presbiteri gyűlés,
gyermek-istentiszteletek, konfirmációi órák, felnőtt és ifjúsági bibliaórák,
énekkari próbák, kisebb vendégfogadások, stb. céljára. A szükséges összeget,
800000 Ft-ot a gyülekezet tagjai fejenként 2000 Ft adományból fedezték.
Ugyancsak
mindenki, aki tehette „társadalmi munkában” részt vett a ház építésében. Az
épület elhelyezésével kisebb problémák adódtak, mert az Állami Egyházügyi
Hivatal Nógrád megyei vezetője nem engedélyezte, hogy az épület területét az
egykori evangélikus iskola területéből kerítsék le. A helyi tanácsai vezetés
azonban nem látott kivetnivalót ebben a megoldásban, ezért az engedélyt végül a
megye is megadta. Ekkor a gyülekezet felügyelője Proksza Pál volt, aki idős
kora ellenére minden erejét az épület megvalósítására fordította. Kiváló
segítői voltak ebben Proksza János gondnok valamint Garai Pál egyházfi. Az
épület Maróti János lelkész nyugdíjba vonulásakor még nem készült el, de rá
néhány hónapra 1984. január 9-én Keveházi esperes felszentelte. A felszentelés
napján a megjelent vendégeket a házban ebéddel kínálták, mely alkalomból
köszöntötték a tanács vezetőjét, aki az építkezést támogatta. Az ünnepségen
megjelent a megromlott egészségi állapotú lelkész, Maróti János is. Az ezt
követő években, ahogyan fogyott a gyülekezet lélekszáma, úgy nőtt a
lelkesedése.
Felbuzdulva
az elkészült gyülekezeti ház sikerén a templomot kezdték el rendbe hozni, és
minden évben valamilyen komolyabb felújítási munkát végeztek. Így 2000-ig a
következő felújítások történtek: a templomi világítás teljes átszerelése, új
csillárok és egyéb lámpatestek vétele, elektronikus orgona vétele, a harangok
villamosítása, az oltárkép restaurálása, az oltár térdeplő cseréje, új
oltárterítő garnitúra készítése, új keresztelő és úrvacsorai edények vétele, új
szőnyegek vétele, a padok festése, a padokba ülőpárnák készítése, új
templomablakok termoplan üveggel, új külső és belső templomajtó készítése
tölgyfából, új feljáró készítése a toronyba, toronyablakok cseréje,
villámhárító készítése, templom előtti tér újrabetonozása, templom bejárati
ajtó fölé tető készítés, a templom fűtésének elkészítése, a templom teljes
külső és belső vakolatának cseréje és festése, tetőszerkezet új lécekkel való
ellátása, tető és torony bádogozás, ereszcsatorna készíttetése horganyból,
templom körül új kerítés készítése alapozással, a templom hátsó falának víz
szigetelése kívül és belül, új énekszám táblák készíttetése, az apszis
reflektorokkal való megvilágítása, karzaton új padok készítése, padok alatt
fából dobogó készítése az egész templomban, lelkészi pad cseréje, a szószék
lépcsőjének cseréje, a gyülekezeti ház gázfűtéssel való ellátása, beépített
szekrény készítése, stb. Mindezeknek a munkáknak elvégzésében kiemelendő tény,
hogy mindezeket a gyülekezeti tagok és a presbiterek ötletei alapján és
kivitelezésével valósítottuk meg. A gyülekezet vezetői önállóan a lelkész
jóváhagyásával kreatívan működtek. Ilyen körülmények között a lelkésznek
valóban csak a lelki munkát kell végeznie. A gyülekezet külső és belső állapota
ennek köszönhetően kiegyensúlyozott, stabil képet mutatott és mutat ma is.
A
gyülekezet igényeinek megfelelően 1984-től előbb felnőtt, majd ifjúsági
bibliaórák indultak. A felnőtt bibliaórán 15-20 fő, az ifjúságin 10-12 fő
állandó részvételével. Amíg nem volt megoldva a gyülekezeti ház fűtése, az
ifjúsági bibliaórákat a bibliakör tagjainál felváltva tartottuk. A 2000. évben
új igény jelentkezett a gyülekezetben: énekkar létrehozása. Kezdetben az
önkormányzat kérte fel a gyülekezetet arra, hogy a falu ünnepségein segítsék a
közös éneklést. Ez olyan jól sikerült, hogy az alkalmi társaság együtt kívánt
maradni templomi kórussá átalakulva. A lelkész elvállalta a kórus vezetését
azzal a feltétellel, ha minden próbán jelen van a teljes kórus (min. 20 fő).
Ki
kell térni Erdőkürtön a helyi róma9 katolikus közösséggel való ökumenikus
kapcsolatokra. Mivel a ’80-as években egyre több vegyesházasság köttetett,
ezért a családokon belül már bizonyos fajt5a ökumenikus gondolkodásra való
hajlam kialakult. Nagymértékben függött a hivatalos kapcsolat felvétele a
mindenkori kállói római katolikus plébános személyétől. Már a ’80-as évek végén
volt olyan idősödő katolikus pap, akivel közösen az első ökumenikus
istentiszteletet megtarthattuk. Ezután három olyan pap került Kállóra, akik
nemhogy az ökumenikus kapcsolatokra, hanem még papi hivatásukra sem bizonyultak
méltónak. 1998-ban fiatal pap került Kállóra Kapás Attila személyében, akivel
azóta is virágzik az ökumenikus kapcsolat. Évente négy közös istentiszteletet
tartunk, de közös színház és hangverseny látogatások is szorosabbá teszik a
meglevő testvéri közösséget. Erdőkürtön az első női presbitereket 1985-ben
választották, azóta számarányuk a presbitériumban elérte az ötven százalékot.
A
templomtakarítást ugyancsak asszonyok végzik, havi beosztásban két-két család.
Mivel Erdőkürtön a temető nem egyházi tulajdonban van, állami előírások szerint
történik a temetés, de megkérdezik és figyelembe veszik a gyülekezet igényeit.
A Gusztáv Adolf segély begyűjtését 1985-ig a konfirmandusok végezték, azóta a
presbiterek. A mindenkori pénztáros és harangozó tiszteletdíjas, az egyéb
tisztségviselők bérezés nélkül végzik munkájukat. Kántori szolgálat megoldott
olyan módon, hogy az istentiszteletekre a lelkész Acsáról kántort visz magával.
Szokásban van a virágvasárnapi és nagypénteki passióolvasás, 1990-től új rend
szerint. A gyülekezet körülbelül tíz éven keresztül az istentiszteleti
introitus-zsoltárt énekelte, és a Niceai Hitvallást mondta. Az új énekeskönyv
14 és 15 számú liturgiáját felváltva éneklik. Az iskolai hitoktatás 100%-os
beíratottság mellett történik. Jellemző adat, hogy 2000-ben az egyik hittanos
csoport megnyerte az országos hittanos bibliaversenyt. Konfirmáció a gyermekek
viszonylag kis létszáma miatt kétévenként van. Többen igénylik évről évre
visszatérően a házi istentiszteleteket úrvacsoraosztással. Negatív jelenség,
melynek okát nehéz kideríteni, hogy nagyon sok az evangélikusok között a
magányos agglegény. Ugyancsak kevesen élnek a haldoklók szentségével.
A
rendszerváltás után megváltozott az állami szervek és a gyülekezet közötti
viszony is. Az addig megtűrt szerepből az egyházközség előlépett egy olyan
szerepbe, amely a falu integráns, megtartó, építő részét képezi. Az
önkormányzat vezetői jól látják, hogy ha az egyházat támogatják, saját magukat
is támogatják, hiszen az egyház olyan állampolgárokat igyekszik nevelni, akik
becsületes munkájukkal, erkölcsös életmódjukkal a társadalom életben maradását
segítik. Az önkormányzati vezetők tehát jó viszony kiépítésére törekszenek,
amely sokszor csak apró figyelmességekben, máskor anyagi támogatásokban is
megnyilvánul. Az állami ünnepségeken rendszeresen felkérik az egyházak
képviselőit ünnepi igehirdetések tartására.