**Keresztyén gyülekezet, testvéreim a Jézus Krisztusban!**
Ha emberi közösségről beszélünk,
akkor azt kell mondanunk, hogy többféle módon is létrejöhet emberi közösség,
többféle okból és célból. De nem minden közösségnek egyformán azonos és értékes
a tartalma. Ez az ige is arról beszél most nekünk ádvent második vasárnapján,
hogy a népek összefutnak tanácstalanságukban. És egy közösséget alkotnak.
Nyilván hogyha összefutnak, akkor sokan lesznek egy helyen. A végítéletnek az
előjele ez, amikor a népek összefutnak tanácstalanságukban. Az állatok
világából jól ismert az a jelenség, hogy amikor jön egy ragadozó madár, akkor a
kiscsibék is odafutnak az anyjuk szárnyai alá, a félelem hajtja őket oda. Mert
megérzik azt, hogy itt most halálos veszedelem van, és hogy kénytelenek
összefutni, és kénytelenek csoportot alkotni ahhoz, hogy nehogy elvesszenek. De
ugyanígy más állatoknál is megfigyelhető, hogy veszélyben összetömörülnek.
Az ember sem sokkal különb.
Egyre nagyobb katonai szervezetek jönnek létre, egyre nagyobb gazdasági
szervezetek jönnek létre, és azt mondjuk, hogy milyen jó nekünk, hogy ezekbe
mind beléphetünk, milyen jó, hogy tagjai lehetünk NATO-nak, Európai Uniónak,
vagy kitudja még miféle gazdasági vagy politikai szervezetnek. Mert érzi az
ember, (és ez tudat alatt is így működik,) érzi azt, hogy gyenge és kevés, és
fél. A félelem az, amely összehajtja a népeket, és nem a szeretet, nem az
összetartozás érzésének a nagyszerűsége, hanem a félelem, amely összehajtja a
népeket, és annak a sejtése, ami az egész földre vár. Meg vagyok győződve
arról, hogy tulajdonképpen mindenki érzi a vesztét, és mindenki látja, hogy itt
valami nagyon nagy probléma van, és nagyon nagy baj közeleg. És minél inkább
érzi ezt, nem tudja talán meg se fogalmazni, de jól érzi magát, hogyha egyre
nagyobb és nagyobb szervezetekhez kapcsolódik. Így érzi biztonságban magát az
ember. Ez az ősi ösztön tehát benne van az emberben akkor, amikor közeledik a
baj, a veszély, a vég.
Anélkül, hogy valamilyen
halálmadár szerepében kellene nekünk itt tündökölni, aki a végről beszél, mégis
az ige azt mondja, hogy azért ne higgyétek, hogy ez örökké mehet így: egyszer
véget fog érni. Bármennyire is úgy tűnik, hogy még egy kicsit halasztható, még
hosszabbítható, egyszer mégis csak lejár az idő. Ugyan úgy, mint a halálos
beteg is reménykedik, hogy még egy napot él, talán még egy napot, és talán az
orvosok is megpróbálkoznak mindenféle módszerrel, hogy a beteg életét
meghosszabbítsák, még egy csodagyógyszert beadnak, még egy műtétet
végrehajtanak rajta, hátha hosszabb lesz egy-két héttel az élete. Úgy van ezzel
a világgal is. Megpróbálkozik az embere mindenféle módszerekkel még egy kicsit
életben tartani, még egy kis infúziót, még egy kis mesterséges légzést adni. S
ha már itt-ott a halálnak a jelei is föltűnnek, akkor még egy elektrosokkal a
szívét megpróbálja újraindítani.
Igen, ilyen ez a világ is,
hasonlóképpen működik, megpróbálja az életnek a jeleit újra fölkelteni ezen a
világon, és újra megmutatni, hogy azért van itt élet, életben maradt minden,
semmi baj nincsen, vannak kisebb problémák, ugye, így mondják a politikusok is,
de egyébként semmi nagy baj, majd megoldjuk a problémákat, és aztán minden
nagyszerűen fog menni tovább. Nagyobb a baj annál, mintsem hogy, így el lehetne
mindig tolni magunktól, és azt mondani, hogy nincs itt semmi gond, és ha van
is, az majd megoldódik, és azért
vagyunk itt, hogy ezt megoldjuk. Aztán megint a jólét következik.
De Jézus azt mondja, hogy
vigyázzatok, mert a jelekből nagyon jól meg fogjátok látni azt, hogy közeledik
a vég. Hogy mikor, azt nem tudjuk persze, és éppen ez az, ami az embernek talán
egy ilyen hamis biztonságérzetet ad, hogy ahogyan a világ kezdetétől volt, nem
történet itt még világ vége, hát miért pont most lenne. Természetesen mi sem
mondjuk azt, hogy pont most lesz, de hogy a jeleket figyelni kell, és az
előjeleket észre kell venni, ez biztos, és figyelmeztet is rá Jézus, hogy
figyeljétek ezeket a jeleket.
A népek összefutnak
tanácstalanságukban. Milyen kifejező mondata, milyen profetikus mondata ez Jézusnak.
Hogy a népek valóban hogy viselkednek akkor, amikor a bajt érzik. De még akkor
sem fordulnak a Teremtőhöz, még akkor sem fordulnak a Megváltóhoz, hiszen nem
is ismerik. Hanem egymáshoz fordulnak, és megpróbálnak egymáson segíteni.
Megpróbálják egymást kihúzni a bajból, pontosabban saját magukat, de mégis a
másiknak a segítségét elvárva. Jézus azt mondja, ez semmit nem segít az
emberen. Nektek egyénileg, magatokban, külön-külön észre kell venni a ti
Megváltótokat. Nem az fog segíteni rajtatok, hogy összefuttok és biztatjátok
egymást, hanem az, hogyha megtértek.
Nagyon egyszerű ez az ábra,
tulajdonképpen két folyamat megy egymással szemben. Az egyik az, amikor így
romlik a világ és egyre inkább mutatkoznak a halálnak az előjelei. A másik
pedig az, hogy vannak Krisztusnak követői, akik viszont magukba szállnak és azt
mondják: „de hiszen nekem ez az életem,
ez az egyetlen életem, amelyből talán nem is sok van hátra, nem mindegy, hogy
hogyan gondolkodom. És ideje most már valamiképpen valamilyen értéket,
valamilyen kincset, - Jézus így mondja,
- mennyei kincset gyűjteni. Igen, ez a
kétféle folyamat van, és elkezd terjedni az Istennek az igéje is. Mert az is
terjed. De nem ér el mindenhova, vagy ha el is ér, sokan elutasítják
maguktól. Ez a két folyamat két
globális folyamat, mert - hadd mondjam
ezt így, - mai szóval, globalizáció
folyik, mind a politikában, a társadalomban, a gazdaságban. De ugyanakkor az
Isten igéje is globális, mert az is terjed az egész földkerekségen.
Ez a két folyamat, amikor elér a
föld végső határára, akkor összecsap. Ez lesz az a bizonyos vég, amikor
mindenhova eljut ugyanúgy a globális anyagiasság, mint Istennek a globális
igéje, világméretű igéje. Ez az a bizonyos pont, amelyről Jézus beszél, és azt
mondja, hogy ekkor, amikor ez bekövetkezik, akkor emeljétek föl a fejeteket,
mert akkor jött el a ti időtök. Kinek kell fölemelni a fejét? Nyilván annak,
aki lehajtott fejjel jár. S miért hajtja le az ember a fejét? Sok oka lehet rá.
Talán az, hogy szomorú, talán az, hogy szégyelli magát, és nem meri felemelni a
tekintetét. Talán azért hajtja le a fejét, mert keres valamit, a földön keres
valamit. Talán azért hajtja le a fejét, mert nem is mondta neki senki, hogy
emelje föl, nem figyelmeztette rá senki. Sok oka lehet annak, hogy valaki
lehajtott fejjel jár.
De akár szomorúság, akár
szégyen, akár valamilyen földi kincseknek a keresése, most ezt jelképes
értelemben értsük, hogyha ezek miatt hajtja le az ember a fejét, akkor azt
mondja Jézus, emeljétek föl, ti, akik engem kerestetek, azok most engem meg
fogtok találni. Emeljétek föl a fejeteket, és vessétek a tekinteteteket messze
előre, mert nézzétek meg, közeledik a Megváltó.
És így kerül ádvent második
vasárnapjára ez az ige. Közeledik a Megváltónk, tehát nem egy pesszimizmusba,
egy lehajtott fejű, szomorú pesszimizmusba kell nekünk burkolódzni, hanem
látnunk kell azt, hogy az a Megváltó, akiben reménykedünk, akiben hiszünk, az
valóban közeledik ehhez a világhoz. Közeledik az életedhez, és az életemhez, közeledik
hozzád és azt akarja, hogy az uralma alá kerüljél. Milyen nagyszerű pillanat
az, amikor valaki fölemeli a tekintetét, és meglátja azt akit várt. Fölemeli a
tekintetét, és eléfuthat annak, akit régóta kíván.
Azt mondja Jézus, hogy ebben a
folyamatban viszont van egy nagy ellenségetek. Hogy ez ne következzen be mégse,
figyelmeztet is minket, hogy vigyázzatok,
- így mondja, - vigyázzatok
magatokra, nehogy szívetek elnehezedjék mámortól, részegségtől, vagy a
megélhetés gondjaitól, és hirtelen lepjen meg titeket az a nap. Mert ez is
bekövetkezhet, hogy valaki ugyan várja a Megváltót, várja Krisztus eljövetelét,
de mégis valami leterheli az ő életét, szívét, lelkét, és emiatt mégse tud
olyan örömmel, és olyan felszabadultan menni elé, mint ahogy szeretné. Azt
mondja mámortól, részegségtől, megélhetés gondjaitól. Ugye ismerős mindegyik,
és a mai korunknak ez különösképpen is nagy csapdája, hogy ezek a dolgok
leterhelik az emberek életét, és úgy terhelik le, hogy még ugyanakkor
bólogatunk is rá, és azt mondjuk,
főképpen a megélhetés gondjaira : „persze, hát ezek rendben vannak,
mindenkinek a megélhetésért küzdeni kell.”
És rohan az ember, semmire nincs ideje, és azt hiszi, hogyha egy ilyen
nyüzsgéssel, és állandó rohanással próbálja az életét tartalmassá tenni, akkor
az valóban tartalmas lesz.
Azt mondja Jézus, hogy ez nem
így van, sőt, pont ellenkezőleg. A csöndesség, a magunkbaszállás, a megállás a
rohanásban, az jelenti a látást, az jelenti a tekintet fölemelését, az jelenti
az örömnek az érkezését. A kapkodásban, a rohanásban nem fog elérkezni Jézus.
Ugyanúgy, mint ahogyan - emlékezzünk
rá, - az Ószövetségi történetben, Illés
történetében, se a földrengésben, se a tűzesőben, sem a villámlásban, a
viharban, a szélben nem volt ott az Isten, csak egy szelíd, halk hangban. Tehát
ne valami hatalmas jelekből várjuk azt, hogy az Isten szólni fog, hanem a
csöndességben, a bűnbánatban szólal meg az Isten hangja, és akkor vesszük észre
azt, aki közeledik hozzánk.
Nehogy elnehezedjék a szívetek.
Ne tegyetek akadályokat Jézus útjába. Mert hogyha megnehezítitek az Ő
eljövetelét, ezekkel a dolgokkal, -
mámor, részegség, megélhetés gondjai, -
akkor egyszerűen nem fog hozzátok megérkezni, bármennyire is
szeretnétek. Kevés a jó szándék, kevés az akarat, kevés az, hogy az ember
vágyakozik utána. Még az akadályokat is el kell gördíteni Jézus útjából. Ezért
a mámort, részegséget, megélhetés gondjait,
tekintsük olyan ellenségeknek, amelyek nem engedik közel hozzánk az Úr
érkezését. Ő azonban akár várják, akár nem, eljön. Akár hisznek benne, akár
nem, eljön. Akár fölemeli valaki a tekintetét, és látja, akár nem látja, eljön.
Független attól, hogy mi várjuk-e, vagy nem várjuk. Független az eljövetele
attól, hogy hisszük-e, vagy nem hisszük, vagy reménykedünk-e benne, vagy nem
reménykedünk. Ő mindenképpen eljön a világba, mert az övé ez a világ, és eljött
2000 évvel ezelőtt is, a sajátjába érkezett, és el fog jönni a világ végén is,
ugyancsak a sajátjába. Mert Övé minden.
De nem mindegy, hogy minket
hogyan, milyen állapotban talál. Éppen ezért legyen most ádvent második
vasárnapján ez a reménykedő várakozás, ez a tekintetünket fölemelő, ez a fejet
fölemelő várakozás a mi részünk. Mert Jézus hozzád is és hozzám is érkezik, és
azok, akik csak összefutnak tanácstalanságukban, és alkotnak egy irdatlan nagy
tömeget, nem fogják meglátni őt. Hanem azok fogják meglátni, akik csöndességben
rájönnek arra, hogy nincs más kiút az életükben, és fölemelik a tekintetüket.
Mert Jézus megvált a bűnödtől, nem kell szégyellni, Jézus megvált a gyengeségedtől,
nem kell az erőd gyengeségét sem szégyellni, hanem tekints föl, és indulj
eléje. Ő közeledik most mindazokhoz megint, ebben az ádventben is, akik látni
akarják őt, és meg is érkezik azokhoz, akik nyitott szívvel befogadják őt.
Ámen.