**Keresztyén gyülekezet, testvéreim a Jézus Krisztusban!**
Néha az embernek olyan feladata
van, amelyről eredetileg maga sem tudott, vagy nem kívánt. Néha olyan feladatot kap az ember, amelyen maga is
elcsodálkozik, hogy milyen komoly és nagy dolgot bíztak rá. Néha olyan
feladatot kap, amely meghaladja a képességeit, és ezért nem is mer belekezdeni,
vagy ha belekezd, akkor gyorsan abbahagyja. Vagy ha nem hagyja abba, akkor
különböző tüneteket mutat, testi és lelki megbetegedéseket, mert meghaladja a
feladat a képességeit. Sokféle módon lehet reagálni arra, hogy valaki nagyon
nagy feladatot kap.
Keresztelő János vajon
fölkészült-e erre a nagy feladatra, hogy ő Jézus Krisztusnak a legnagyobb
prófétája, és ő készíti elő az utat, Jézus érkezésére a világba. Bár jól
tudjuk, hogy az egész Ószövetség nem szól másról, mint arról, hogy hogyan
készítette elő az Isten Jézus útját, hogy hogyan érkezzen meg ebbe a világba.
Mindent előkészített, hogyha majd megjön, akkor higgyenek benne, mégis az
utolsó csepp ebben a pohárban, az utolsó ember ebben a sorozatban, Keresztelő
János. Aki már nem csak jósolni tud arról, hogy majd egyszer eljön valaki, mint
ahogy a prófétáknak erről jövendölni kellett, hanem ő az, aki már rá is tud
mutatni Jézusra: „Ő az. Itt áll közöttetek.”
Ritka és kivételes dolog ez, és Keresztelő talán maga is meglepődött, hogy ekkora feladatot kapott az
Úrtól, ilyen megtisztelő és ilyen
kiemelkedő feladatot.
Milyen nagy kísértés az
emberben, hogyha ilyen nagy feladatot kap, akkor saját magára terelje a
figyelmet. És minden szép feladatnál, és kiemelkedően fontos feladatnál
óhatatlanul arra is ráterelődik a figyelem, aki azt végrehajtja. Igenám,
csakhogy itt, ebben a történetben, Jézus eljövetelének a történetében mindent
az Isten tesz. És hogyha ebben embereket föl is használ, akkor ezeknek az
embereknek meg kell tudni azt, hogy nem ők a fontosak ebben, hanem az, akiért
dolgoznak, akiért az ő küldetésük létrejött.
Miről van szó? Arról, hogy Jézus
eljövetelének ügyében, ennek a
meghirdetése, ennek az előkészítése,
kizárólag az Isten dolga, és ő is teszi, de emberek közreműködésével. Hogy egy másik egyháztörténeti alakot
említsek, Lutherre gondolok, aki szintén hasonló szerepet kellett, hogy
vállaljon Istentől, mert Isten egyszerűen rábízta ezt a szerepet. Azt mondja
neki Isten: „Újítsd meg az én egyházamat!”
És akár tetszik, akár nem, neki indulni kellett, és vette a kalapácsot,
és kiszögezte azt a 95 tételt, mert nem tehetett mást.
A történelemnek adott,
kiemelkedő pillanataiban, vannak emberek, Istennek mindig vannak emberei, akik
megteszik azt, amit meg kell tenni, Krisztus ügyében. De, nem szabad, hogy
rájuk terelődjön a figyelem, a hangsúly. Lehet róluk tanítani, lehet róluk
beszélni, de mindig arra kell nézni, akiről ők is szóltak. Mindig az a
lényeges, akit ők hirdettek, tudniillik Jézus Krisztus, és nem pedig a
hirdetőknek a személye. Olyan ez mint egy hírvivő, aki visz egy jó hírt, a
marathoni futóra gondoljunk, aki futott 42 kilométert, hogy megvigye a hírt:
győztünk! – majd összeesett, és
meghalt. Nem is emlékeznek az ő nevére, de így van ez jól. Nem a hírvivőnek a
személye a fontos, hanem az, hogy győztünk.
Testvéreim, ebben a világban is,
amelyben élünk most, sokan és sokféleképpen próbálnak szólni Jézus Krisztusról,
azonban soha nem a hírvivő személye a fontos, hanem az amiről beszél. De a
hírvivőnek mégis meg kell tennie a dolgát. Ez a feladat, és ez az ami ádvent
negyedik vasárnapján most előttünk is áll.
Keresztelő János volt az a
próféta, akinek ezt el kellett végezni, és rá kellett mutatnia a Messiásra, aki
megérkezik. Ez volt az ő egyetlen feladata, hogy rámutasson, hogy Ő az. És ezt
Keresztelő megtette. Kivételes, és nagyszerű pillanat ez az egész emberiség
történelmében, hogy van valaki, aki jön, Isten Fia, a Megváltó, a Messiás, és
még van egy ember is, aki ott áll mellette és rá tud mutatni, be tudja mutatni.
Olyan, mint amikor egy előadás kezdődik, és a bemondó bemondja, hogy ez és ez
következik. És innen tudjuk, hogy ki az, aki belép. Valamikor ezek a bemondók
báltermekben álltak, és azt mondták, amikor érkeztek a vendégek, hogy ki
érkezik. Elmondták az összes rangjukat, címüket, és akkor belépett az ajtón az
az illető, az a nemes, vagy az az úr, az a király, aki éppen érkezett a
hatalmas ünnepségre. Volt valaki, aki ezt bemondta, volt valaki, aki elmondta
világosan és érthetően, hogy ki az, aki most következik.
Érdekes momentum az, hogy jézus
nem önmagát mutatja be. Tehát nem áll elő, és nem azt mondja, hogy én vagyok
az, én vagyok a Messiás, nem önmagáról
kell neki bizonyságot tennie, s magáról bebizonyítania, hogy ő az, hanem valaki
más mutat rá, és valaki más fogja őt bemutatni a világnak.
Jézus ma is hasonlóképpen jön
el. Nem önmagát reklámozza, nem önmagát próbálja valahogy – most had mondjam
azt a szót – eladni, hanem valaki másnak kell rámutatnia, mégpedig egy olyan
valakinek, aki tudja, hogy ki ő. Aki megtapasztalta, hogy ki ő. Olyan valaki,
aki egészen biztos rá tud mutatni, és azt fogja mondani, hogy mást ne várjatok,
ő az. Másba ne bízzatok, mert nem fog más jönni. Másra hiába próbáltok
bármilyen reménységgel is nézni, semmit nem fog nektek adni, nem fog hozni.
Mert kizárólag Ő az.
Jézus eljövetelének tehát ma is
az a titka, hogy legyen valaki, aki rámutat. Most elgondolkodhatunk testvérek,
hogy a mi életünkben ki az, aki Jézusra mutat. És itt ne csak az egyházra
gondoljunk, bár nyilván ebben szerepe van az egyháznak, és a lelkészeinek, és
mind azoknak akik beszélnek Jézusról. De mindenkinek szerepe van ebben, aki
valamiképpen rá tud mutatni Jézus személyére, az életén keresztül. Még csak nem
is a szavain keresztül, hanem a gondolkodásmódján, az értékrendjén, és
egyáltalán a jelenlétén a világban, azon keresztül próbál Jézus személyére úgy
rá mutatni, hogy mások is megértsék belőle, hogy másra nem várhatunk, csak ő az
egyetlen, aki a mi életünknek is a megmentője.
Kikre nézzünk ilyen
tisztelettel? Természetesen akiktől átvettük a hitet, a mi őseink, a mi
elődeink, akik sokat imádkoztak miértünk, akár tudunk róla, akár nem, sokat
imádkoztak miértünk, hogy mi egyszer Jézushoz térjünk. Az ő hitük is benne van
abban, hogy most itt vagyunk. Aztán benne van ebben sok-sok olyan ember hite,
akiket már nem is ismerhetünk, mert olyan régen éltek ebben a faluban, a
templomépítő ősöktől kezdve, a kántortanítók szolgálata, akik itt is sok-sok
erősítést és igehirdetést mondtak, Jézusra mutattak. Benne van ebben családok,
iskola és egyház szolgálata, mindenki szolgálata, aki csak Jézusról valaha is
bizonyságot tett, és olyanoké is, akik nem szavakkal, de tettekkel megmutatták,
hogy egyedül a krisztusi szeretet útja az, ami járható ebben a világban. Vagy
így is mondhatnánk, hogy érdemes járni, mert más út is járható, de nem érdemes
rajta járni.
Keresztelő János tehát példája
annak az embernek, aki rá tud mutatni Krisztusra, de ugyanakkor háttérben tud
maradni. Nem a saját személyét akarja kiemelni. S ez még valamit elmond
nekünk.Ugyanazt, amit Jézus a Hegyi Beszédben mond, a dicsőségről. Hogy
tudniillik, ha valaki azért teszi a jócselekedetet, hogy őt az emberek
dicsérjék, saját dicsőségét keresi, akkor az emberektől megkapja a jutalmát, de
az Istentől nem. Így mondja Jézus: „bizony mondom néktek, megkapták
jutalmukat.” Megkapták azok az emberek,
akik az utcasarkon állva imádkoztak, akik kürtöltettek, amikor nagy adományt
adtak, akik az arcukat eltorzították, amikor böjtöltek, hogy lássák az emberek
a böjtölésüket, mert mindent az emberek előtt akartak cselekedni, mindent az
emberek dicséretéért akartak tenni. Mindent azért akartak tenni, hogy saját
személyüket kiemelve megpróbáljanak saját maguknak dicsőséget szerezni. Azt
mondja Jézus, azok akik így gondolkodnak, megkapták jutalmukat az emberektől,
de már nem fognak Istentől kapni. Mert emberektől várták a dicséretet és
dicsőséget, meg is kapják az emberektől, tiszteltre méltóak, sokszor valóban
nagyon becsületes, egyenes, és nagyon szép polgári életet tudnak élni, de ha
saját dicsőségüket keresik az egyházban, akkor nem fognak az Istentől kapni
dicsőséget. Krisztus egyházában, Krisztus környékén kizárólag Isten dicsőségét,
és Krisztus dicsőségét lehet keresni, és emberekét soha.
Éppen ezért nagyon fontos
megtanulni most Keresztelő Jánostól is, hogy hogyan tudta saját magáról
elterelni a figyelmet Jézusra. Hogy hogyan tudott rámutatni, és hogy hogyan
tudta a saját személyét egészen kicsivé tenni, és Jézus személyét pedig
hatalmassá tenni.
Ez a feladat vár ránk is
testvéreim. Nem az, hogy mi nagyok legyünk, nem az a feladatunk, hogy
kiemelkedjünk mások közül, és hogy valami olyan cselekedeteket hajtsunk végre,
amelyekért bólogatnak az emberek, és azt mondják, ez igen, ez az ember
tiszteletre méltó, ezt nagyra értékeljük, ennek nagyon jó osztályzatokat adunk
magunkban. Azt mondja Jézus, mit értek, ha az egész világot megnyeritek, de a
lelketek eközben kárhozatra jut. Isten előtt kell nekünk megigazulnunk, és nem
az emberek előtt. Isten előtt pedig nem tudunk megigazulni, csak kizárólag
Krisztus által. Az Ő keresztje és halála által. Saját cselekedeteink által
soha. Ezért Ő a mi reménységünk, Ő az akire rámutat az ige, rámutat Keresztelő
János, rámutattak az őseink, rámutattak már annyian akik előttünk éltek.
Most ezen a vasárnapon is Őrá
történik a mutatás. Ő az akinek növekednie kell, nekünk pedig kisebbé lenni. De
a feladatunk megvan. Mindannyiunknak, akik ezt hallottuk, hogy tovább kell
mutatni Krisztusra. Ezért testvéreim a legszebb ádventi feladat, hogy ti is
menjetek, és mutassatok Krisztusra. Ki-ki ott ahol él, ahol van, a saját
környezetében. Hogy nem könnyű feladat azt tudom, és az egész biztos, hogy nem
is egy népszerű dolog, vagy talán nem is látszik hatásosnak, hiszen hányszor
beszélhetünk Őróla, és mégis úgy tűnik, hogy hiába volt, mintha a kongó
falaknak beszélnénk. Sokszor van ilyen érzése az embernek, de ne hagyjátok abba
mégse. Mert meglesz annak a gyümölcse és a hatása. Igen, kinek-kinek Keresztelő
Jánosokká kell lenni a saját otthonában, családjában, munkahelyén,
környezetében, olyan értelemben, hogy rá tudjon mutatni Jézusra.
Gondolkodásával, szavaival, cselekedeteivel. Szép feladat, nemes feladat,
nagyszerű feladat, Jézus érkezéséhez méltó feladat.
Ahogyan kezdtem is ezt az
igehirdetést, olyan feladat, amely nagyobb, mint amilyenre számítottunk. Talán
erre nem is gondolt senki, hogy nekünk Krisztus hirdetőivé kell válni ebben a
világban, pedig ez a feladatod testvérem neked is, nem csak a lelkészeknek.
Mindenkinek, a saját helyén, és saját
környezetében, ahol él. És ez lesz aztán igazán hiteles rámutatás. Hogyha
valaki, akiről nem is gondolnák az emberek, vagy nem számítottak volna rá az
emberek, mégis a hitéről bizonyságot tud tenni. Talán csak egy félmondatban, de
úgy, hogy azt megértsék azok, akik körülötted élnek, hogy te kiben bízol, kiben
reménykedsz, kire veted a te tekintetedet, kitől várod a megoldását az életednek.
Ez lesz az igazán hiteles, igazán erőt adó bizonyságtétel.
Dicséretet pedig majd az
Istentől kapsz érte, nem az emberektől. Ne is várjad a dicséretet, mert mi nem
emberektől várunk dicséretet. Nekünk kisebbé kell lennünk, egyre kisebbé, Őneki
pedig növekednie kell. Tudniillik Krisztusnak. Növekednie kell bennünk, és
mindazokban, akik ránk vannak bízva. Ádventi feladat, szép feladat, olyan
feladat, amely egy egész életet kitölt. Adjon Isten az Ő Szentlelkéből erőt
ahhoz, hogy ezt betölthessük. Ámen.